ZEC Starachowice
Studium przypadku dotyczące wyposażenia oraz montażu systemu wyciągu spalin w hali serwisowej autobusów w Starachowicach
Natychmiastowe korzyści dla klienta
1
Rozwiązaliśmy problem obecności trujących spalin autobusowych w hali
2
Zapewniliśmy swobodną pracę z włączonym wyciągiem spalin w dowolnym miejscu na stanowisku serwisowym
3
Zminimalizowaliśmy obecność spalin podczas wjazdu/wyjazdu autobusu, wydłużając kanał szynowy do 16 m oraz stosując 7,5 m węże, dzięki temu można zapiąć ssawkę jeszcze w świetle wjazdu bramy
4
Uprościliśmy obsługę wyciągu spalin do minimum, stawiając na prosty w obsłudze manualny system
5
Zapewniliśmy jednoczesność pracy na wszystkich stanowiskach serwisowych bez utraty wydajności systemu
Profil działalności klienta
ZEC Starachowice sp. z o.o. prowadzi swoją działalność na terenie miasta Starachowice, świadcząc usługi głównie w zakresie energii cieplnej (produkcja, przesył i dystrybucja ciepła sieciowego). W ramach utworzonego oddziału Komunikacja, ZEC realizuje kursy komunikacji miejskiej posiadając 21 linii autobusowych obsługujących ponad 900 przystanków w mieście. Na wyposażeniu zajezdni autobusowej znajduje się flota autobusowa złożona z takich marek jak MAN, Mercedes, Solaris zasilana olejem napędowym oraz gazem ziemnym (CNG). Autobusy są wyposażone w dolny układ wydechowy.
Sytuacja wyjściowa
Na terenie starachowickiej zajezdni wybudowano nową halę serwisową wyposażoną w trzy przejezdne stanowiska serwisowe, dostosowane do 12. metrowych autobusów. Silniki diesla serwisowanych pojazdów są uruchamiane w hali w celach diagnostycznych, co oznacza obecność spalin samochodowych w środowisku pracy. Zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem, obiekty serwisowe, warsztatowe muszą być wyposażone w wyciągi spalin eliminujące toksyczne związki chemiczne wchodzące w skład spalin.
Oczekiwania klienta
Klient oczekiwał przedstawienia rozwiązania technicznego, które zagwarantuje pracownikom bezpieczną pracę pozbawioną spalin samochodowych wewnątrz hali. Dodatkowo, system wyciągu spalin miał być prosty w obsłudze, aby każdy nowy lub delegowany pracownik był w stanie samodzielnie uruchomić system. Istotnym elementem branym pod uwagę przy wyborze rozwiązania było wpisanie się systemu w charakter codziennej pracy oraz przestrzeń hali.
Propozycja NORFI
Znając oczekiwania Klienta, zaproponowaliśmy Szynowy wyciąg spalin ALU 150 wyposażony w komponenty o podwyższonej odporności temperaturowej do +200°C. Mając na uwadze całkowitą długość serwisowanych pojazdów, wydłużyliśmy kanały szynowe ALU do 16 metrów (dłuższe o 4 m niż autobus), które zostały zamontowane wzdłuż przejezdnych stanowisk serwisowych. Dłuższe kanały oraz 7,5 metrowe, elastyczne węże wyciągowe regulowane balanserem, pozwalają na wcześniejsze wpięcie ssawki do rury wydechowej jeszcze w świetle wjazdu bramy. To samo tyczy się wypięcia ssawki podczas wyjazdu z hali. System dopełniają dwa wydajne wentylatory zamontowane na elewacji, wentylatory są uruchamiane manualnie przez pracownika.